Poutasäätä luvassa synteettisen metaanin markkinalla

Qvidja farm biogas storages in Parainen, Finland

EU:n vetystrategia on jälleen merkittävä kehitysaskel synteettisen metaanin markkinan kannalta.

Jos ilmastonmuutokseen halutaan puuttua vakavissaan, on energiajärjestelmien ympäri maailman muututtava radikaalisti. Tämä viesti kajahtaa korkealta ja kovaa EU:n heinäkuussa julkaistussa vetystrategiassa.

Motiivi vedylle omistetun strategian luomiseen on helppo ymmärtää. Ensinnäkin, jotta ilmastonmuutosta voitaisiin hidastaa, on energiantuotannon, teollisuuden, liikenteen ja muiden sektorien päästöjen vähennyttävä nopeasti ja voimakkaasti. Suurelta osin muutoksessa on kyse fossiilisten polttoaineiden korvaamisesta päästöttömällä sähköllä.

Päästöjen vähentäminen on kuitenkin osoittautunut erittäin haasteelliseksi suuressa osassa talousjärjestelmää. Päästövähennysten kannalta hankalimmat sektorit vastaavat jopa 30 %:sta globaaleista päästöistä, minkä johdosta ilmasto-ongelmaa ei voida ratkaista, jos näille sektoreille ei keksitä ratkaisuja. Uusiutuvaa vetyä pidetään hankalien sektorien päästövähennysten kannalta avaimena.

10 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä

Vety on energiatiheä molekyyli. Sitä voidaan tuottaa halkaisemalla vesimolekyyli osiinsa hyödyntämällä puhdasta sähköä elektrolyysiksi kutsutussa prosessissa. Vetyä voidaan käyttää esimerkiksi polttokennoissa, mutta kenties vielä olennaisemmin, sitä voidaan käyttää synteettisten hiilivetyjen raaka-aineena.

EU:n kunnianhimoisena tavoitteena on uusiutuvan vedyn osalta miljoonan tonnin tuotantotaso vuoteen 2024 ja 10 miljoonan tonnin vuoteen 2030 mennessä. Aikataulu tavoitteen saavuttamiseksi on kireä, sillä maailmalta on pian loppumassa hiilibudjetti. Näin ollen on keskeistä paitsi asettaa tavoite uusiutuvan vedyn tuotannolle, myös laatia realistinen suunnitelma puhtaan polttoaineen jakelulle ja käytölle.

Vedyn siirtoon, jakeluun ja käyttöön liittyvä infrastruktuuri ottaa tällä hetkellä vasta ensi askeliaan. Ennen kuin vetyinfraa voidaan laajassa mittakaavassa toteuttaa, on ratkaistava useita haastavia teknis-taloudellisia ongelmia. Vetyinfraan liittyvät haasteet ovat ilmastonmuutoksen hillinnän kiireellisyys huomioiden lievästi sanoen kiusallisia.

Synteettinen metaani on puhtaan vetytalouden keskeinen polttoaine

Hiilivedyille, kuten metaanille, sen sijaan on nykyisellään olemassa laaja siirron, jakelun ja käytön infrastruktuuri. Pelkästään Euroopassa on useita tuhansia kilometrejä maakaasuverkostoja. 

Synteettinen metaani – CH4 – tuotetaan reagoimalla vetyä ja hiilidioksidia. Se on hiilivedyistä rakenteeltaan yksinkertaisin, minkä myötä sillä on myös niistä korkein energiatiheys (55,5 MJ/kg).  Q Powerin tapauksessa metaanin tuotanto tapahtuu vieläpä poikkeuksellisen korkealla 83 % hyötysuhteella. 

Euroopassa olemassa oleva kaasuverkosto kattaa suurimman osan mantereesta. Tätä voimavaraa voidaan hyödyntää täysimääräisesti synteettisen metaanin jakelussa. Metaanin käyttö on turallista. Meillä on vuosikymmenien kokemusta suuren mittakaavan maakaasun siirrosta. 

Vedyntuotantoa ajetaan ylös, päästövähennystavoitteita kiristetään ja uusiutuvan energian saatavuus paranee nopeasti. Asetelma lupaa hyvää synteettisen metaanin tuotannon ja kysynnän kasvun kannalta.

Kategoriat: